fredag 4 mars 2011

Vad duktig du är!

Bild jag tog på browniesarna när jag jobbade på Fagers, den här bilden används på deras hemsidan faktiskt

Det fick jag höra igår, när jag tackade nej till fika på min kusins kalas.
Jättekul att få höra såklart, men jag känner ju inte direkt att jag kämpar med att avstå från kolhydraterna. Jag har ju läst såpass mycket om vad som händer i kroppen när jag äter de så det känns inte så jobbigt, det känns väldigt skönt att kunna ha det så faktiskt.
Jag älskar ju fika, tårta, kladdiga bullar, bakelser osv.. fortfarande. Men jag kan stå emot nu, det kunde jag inte förut. Nu kan jag till och med nöja mig med att ta ett litet smakprov, för att känna smaken, och sen får det vara nog. Så fort jag äter sånt så vill jag ju såklart fortsätta äta upp hela kakan, men det GÅR att stå emot den frestelsen, det är liksom inte värt det.
När jag hade kalas här hemma när jag fyllt år, så bakade jag en schwartswaldtårta, den innehåll en hel del kolhydrater, men inte så mycket som tex en prinsesstårta, men så gjorde jag även morotskakemuffins, som innehöll 98%kolisar typ :P haha.. Fikade massor den helgen, tillät mig att göra det eftersom jag fyllde år ^^
Hela veckan efter den helgen hade jag det skitjobbigt med sötsuget. Jag var hela tiden sugen på mer mat, ville ha godis, eller vad som helst som var sött. Men höll mig borta från det då.. Förstod ju varför jag hade det där suget.  Även om jag inte åt godis varje dag förut, bara nån dag i veckan sådär, inte alls onormalt, så hade jag det där sockerberoendet i mig.
Efter att jag börjat med LCHF känner jag inte det där obligatoriska sötsuget direkt efter maten, som jag gjorde förut. Nu är jag nöjd med maten som jag ätit, som inte ens är stora potioner.

Men såklart, om jag känner att jag vill fika så gör jag det, men det kommer absolut inte vara på varenda kalas. Jag blir inte att må dåligt av det, jag kanske inte ens kommer stoppa upp viktnedgången, men det känns ofta onödigt. Kan ju hända att jag får en sån där socker-avgiftnings-period då igen, vem vet. Fast jag tror inte det blir så av bara en liten tårtbit eller kaka, det blev nog av att jag åt inte bara en muffin och tårtbit :P



Ville bara ha det sagt =)

Fast... Jag tycker nog att vi är bra duktiga ändå ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar