måndag 14 mars 2011

Måndagsmat

Till frukost blev det en halv burk med makrill och en klick creme fraise. Det blev en snabbfrukost, för syrran ringde och frågade om jag ville med till Ställberg en sväng och hon var på väg på en gång. Det finns en liten second hand butik typ där, så fick med mig ett par skor, en jacka, en tjocktröja och två tunna tröjor hem =) Kul att handla kläder när jag blivit lite mindre. Sen är det ju second hand och kostar knappt något alls, och sen när jag krympt ur kläderna är det bara att lämna upp de dit igen =) Men det jag köpte nu var sånt som jag kommer kunna ha även när jag går ner mer i vikt, iallafall i vår =)

Till lunch blev det en liten omelett med paprika, ost och oregano. 
Jag gjorde den på ett ägg och en skvätt grädde, blandade dessa med gaffel och sen stekte i smör, la på paprika och ost på hela och sen vek jag ihop den =) sen oregano förstås =) Det blev bara en liten lunch också för ska till gymmet snart tror jag, tänkte bara träna lite kondition idag, körde rätt hårt i lördags =) Punch ville dit idag också och det känns onödigt att inte följa med. Men han är och jobbar fortfarande så vi får se om det blir nåt. Ville iallafall inte äta nåt mer ifall att vi åker snart. 
Ikväll ska vi ät fläskfilé som vi gjorde igår, fast idag blir det tillsammans med blomkålsmos.

När vi gör blomkålsmos brukar vi oftast göra på ett färskt blomkålshuvud, skära det i små bitar och koka det i grädde och salt, bara så att det kan koka, det behöver inte täcka blomkålen.
När kålen är mjuk så mosar vi den med gaffel eller nåt annat lämpligt, skulle haft en mosare, men det har vi inte. Det blir för finfördelat om vi kör med nån matberedare så vi gör det för hand, det går fint det med =) Det brukar bli lite mycket grädde över för att mosa in det i moset, så det brukar vi göra sås på. Bara att koka upp med lite soya, balsamvinäger kanske och lite kryddor och fond. Lite sånt som man är sugen på. Man kan nog ta och steka lite finhackad lök och ha i också. 
Lite som man vill =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar