onsdag 2 mars 2011

Löpet idag



Den gula rutan!!



Stort forskarlarm! Efter en studie som pågick under 5 dagar på kolhydratsfattig kost har de konstaterat att man blir trött, trögtänkt, grinig och förstoppad. Att det är vanliga såkallade omställningsbesvär talas det inget om. 

Klart man ska ta forskning på allvar, men sådana korttidsstudier står sig inte så hårt om man jämför med alla människor som levt på den här maten i åratal och förbättrat sina blodvärden, gått ned i vikt, kunnat dra ner eller slutat med medicin som diabetiker osv.. Om man mår så bra i kroppen som så många gör av den här maten, kan det verkligen vara så farligt? Sen blir jag såklart en aning orolig, men som sagt, mår man bra under lång tid på maten man äter, är det verkligen farligt då? Har de ignorerat alla personer som fått positiva hälsoeffekter?
Jag tror inte att LCHF är för alla, inte heller att det kan bota eller förebygga alla möjliga olika sjukdomar (cancer och demens senast?) som en viss doktor säger. Det blir pinsamt när hon uttalar sig om sånt. Är det sant vore det fantastist, men jag tycker inte att hon borde ha sagt det, hon har gett LCHF dåligt rykte genom att ge så stora förhoppningar. 
 Men att det är bra för många och att många blir friskare och att man kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, det tror jag på. Läs här
Vi mår jättebra av maten, håller oss pigga och mätta under mycket längre tid än med kolhydratsrik mat. Förut brukade jag bli hungrig och trött 2-3 timmar efter maten, nu håller jag mig mätt 4-6 timmar utan att bli trött och seg. för att blodsockret håller sig jämnt utan kolhydrater. Dessutom äter vi supergod mat och går ner i vikt utan att gå hungriga. 

Att det inte finns några direkta långstudier på hur kroppen reagerar på LCHF under lång tid är klart jättetråkigt och lite oroande, men jag är säker på att det kommer att komma! Men det finns ju däremot sjukt många som kan vittna om hur de inte gått och dött av maten =) blev man ständigt trött, trögtänkt, grinig och förstoppad skulle nog ingen fortsätta.



Nu blev det längre än jag tänkt här.. skena iväg lite..:P 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar