tisdag 8 mars 2011

Internationella feta-kvinnodagen

Grattis alla kvinnor, idag får vi vara feta hur mycket vi vill! =) (eller inte, de här innehåller inte mycket kolisar ^^)

Jag firade, som många andra idag, med semlor =) På mitt egna vis såklart! Hittade på ett mycket bra recept på http://kolhydrater.ifokus.se/
Tänkte först köpa färdiga bullar och göra semlor åt mamma och jimmy, men så tänkte jag att jag kan väl lika gärna testa att göra såna som jag med kan äta =) Jimmy tänkte ändå äta en vanlig semla nu i semmeltider, det kan han gott kosta på sig, det har funkat bra för honom att äta sånt som han gillar väldigt mycket men som innehåller mycket kolisar, nån gång ibland :) jag däremot vill inte riskera nåt sånt nu när jag ramlat ner från platån =)

Recept

3 ägg
50g smält smör
1dl grädde
20g husk
20g kokosmjöl
2tsk bakpulver
1tsk kardemumma
(jag använde en hel del mandelmjöl och så kruskakli istället för husk och det funkade bra, det blev väldigt nötigt bröd)
Blanda och låt stå och svälla
Fördela i 9 stora muffinsformar, eller 4-5 bautaformar (jag använde små muffinsformar och då blev det 10 st småttingar, de är så mäktiga så det räckte alldeles lagom)
grädda 25 minuter i 175 grader
mandelmassa 1,5 dl skållad mald mandel hälles i matberedare ta ev nån tsk sukrin låt detta gå en stund i beredaren  häll sedan i ca 2 msk grädde till önskad konsistens. 


Vi värmde lite hallon till, men den som vi tog med till pappa hade vi bara på lite florsocker, han är allergisk mot bär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar