torsdag 9 februari 2012

Aftonblaskan/Expressen

Cissi Wallin på sjukhus efter diet
- Aftonbladet
- Expressen




En bit av Kostdoktorn kommentar om artikeln:


"Fet mat och gallan

Fet mat kan visserligen på kort sikt utlösa gallstensanfall – om man redan har gallstenar. Fet mat gör nämligen att det bildas mer galla och gallvägarna sköljs igenom. Men det verkar inte vara fallet här eftersom besvären kom ett par månader senare.
Den enda säkra slutsats jag kan dra är den uppenbara. Man blir inte immun mot alla sjukdomar av LCHF."




Jag vet inte varför jag skulle sluta med lchf, ska jag äta en macka trots att jag vet att jag blir trött och hungrig igen efter en timme? Ska jag äta en frukt bara för att nån säger att det är nyttigt när jag vet att jag får i mig samma vitaminer, fast mer, från broccoli och paprika?
Nä.

Det man kan göra är väl att dra ner på fettet en aning, men jag äter inte överdrivet mycket heller, så jag äter nog helt rätt. Nånstans måste man ju få energi från.

Lite intressant att imorse, innan jag läste nån av artiklarna, så ringde jag och bokade in en hälsokontroll, om ungefär två veckor ska jag dit. Då ska vi se hur min kropp mår.
Är väldigt trött och känner inte att jag blir frisk nån gång. samt att jag varit sjuk typ 5 ggr i vinter. Kanske har brist på nåt? Eller så är det inget speciellt, bara årstiden?
Hade jag inte ätit lchf hade jag förmodligen inte varit piggare, om jag utgår från hur jag mått alla andra vintrar. Samma visa varje gång. Förutom förra vintern då jag var väldigt frisk av mig. Då åt jag också superstrikt lchf, Ooopps.. Verkligen? Japp...
Det har jag inte gjort den här vintern.
Har generellt kasst immunförsvar på vintern. haft sen jag var liten.



Jag blev iallafall väldigt trött på att läsa om det här. Nu kommer folk vara ännu mer på och ifrågasätta ens val... Jag ÄR kritisk och läser allt, men jag ser även till hur jag mår beroende på vad jag äter.


Rössners kommentar i Expressen är ju också väldigt intressant... Och säger något om hur ologiskt lchf-kritikerna argumenterar.

"- Det finns vetenskapliga belägg för att dieten ökar risken för demens och Alzheimers, ökar risken för glömska. Vi vet inte hur många som mår dåligt av högfettkoster, det kommer ju aldrig fram, därför kan vi inte väga risker mot fördelar.
- Tittar man på långtidsresultaten så är dieten lika bra som allt annat. Socialstyrelsen säger att LCHF är okej om man vill gå ned i vikt, men om det är bra att gå på dieten länge vet man inte. Så man kan ju inte påstå att den är bra när det inte något vetenskapligt belägg för det."


Det är ju skitsvårt för nån att veta vad tusan man ska äta! Nu vet jag att jag mår bra av det här, men det är otroligt höga röster som säger att det är farligt. Jag tror inte att det är farligt. Kanske däremot inte passar alla.

Tänkte inte skriva så mycket, men nu blev det massor. Inledde med att skriva att jag inte skulle skriva nån lång kommentar, fick ta bort det =)

2 kommentarer:

  1. Tips, berätta inte om din kost på läkarkontrollen. Jag gjorde det av misstag och istället för fokus på mig och hur jag mådde blev det fokus på tallriksmodellen och om hur jag borde äta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, hade absolut inte tänkt säga nåt om vad jag äter. Det ska bli intressant att se vad de säger, om de kommer säga till mig vad jag ska äta ändå..
      Fy vad tråkigt att det ska vara så.
      Lätt att det råkar ramla ur en iofs..

      Funderade på att köpa med mig "Matrevolutionen" och ge till doktorn :P Kanske kan vara nåt ^^

      Tack för tipset iallafall :)

      Radera