torsdag 30 juni 2011

Glass!!!




Jag provade göra glass igår kväll=) det var så varmt och drygt hela dagen. hade feber och ont i huvet så jag tänkte att glass, det är nog bra det!

det blev nog fel för det är mer is....
fast god is ^^
ganska krämig is ändå..


Men nä.. tog ur den ur frysen idag och den var stenhård.. ställde den i kylen en stund och då gick det att skrapa ur.. men nä, ingen fin len glass blev det inte. jag gjorde som det stod, fast tog lite mer bär än vad som stod, vet inte om det var det som var felet.

om nån vill prova så är receptet hämtat ur dr dalkvist och airams kokbok.

2 äggulor vispas med 0-3 msk socker/sötningsmedel och eller lite vaniljpulver/stång. (tror att det är rätt gott utan socker faktiskt. jag använde 1 msk suketter-strö. inte suketter som i små sockerpiller utan strö)
blanda ner 3 dl turkisk yoghurt samt 1 dl mosade bär (jag använde mig av euroshoppers blandade bär: hallon, jordgubb, blåbär, vinbär...)
vispa 2 dl grädde och vänd sedan samman de båda.

ställ i frysen och blanda med gaffel (?!) 1 gång i timmen, klart efter 3 timmar.

Kanske var det så att man skulle äta den efter tre timmar och inte låta den stå i frysen?

jaja, jag är inte så kinkig, det var god smak iallafall, trots isigheten :P bättre lycka nästa gång!


jag borde jämt använda mig av olika tjocklekar och grejer när jag skriver, det blir att se mycket roligare ut då =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar